12. Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
Warszawa, 1 - 12 maja 2024 r.
Komunikat
ORGANIZATOR
Organizatorami XII Międzynarodowego Konkursu im. Witolda Lutosławskiego są Narodowy Instytut
Muzyki i Tańca oraz Fundacja Na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów (zwani dalej łącznie
„Organizatorem”)
Konkurs finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej
Polskiej.
MIEJSCE I TERMIN
Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach od 1 do 11 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w
Warszawie przy ulicy Jasnej 5.
Koncert Laureatów, połączony z ceremonią wręczenia nagród i wyróżnień, odbędzie się w Filharmonii
Narodowej w Warszawie 12 maja 2024 roku.
UCZESTNICY KONKURSU
W Konkursie mogą wziąć udział wiolonczeliści, którzy w dniu 1 maja 2024 roku nie ukończyli 30 lat. Nie
ustala się dolnej granicy wieku uczestników. Zgoda małoletniego opiekuna do pobrania: kliknij.
Kandydaci posiadający obywatelstwo białoruskie lub rosyjskie zobowiązani są do załączenia do
Formularza Aplikacyjnego oświadczenia o potępieniu działań wojskowych Rosji przeciwko Ukrainie, a
także działań Federacji Rosyjskiej stanowiących naruszenie prawa międzynarodowego.
ZGŁOSZENIA I KWALIFIKACJA DO UDZIAŁU W KONKURSIE
Zgłoszenia do Konkursu należy składać w terminie do 20 lutego 2024 roku.
Zgłoszenie odbywać się będzie poprzez wypełnienie Formularza Aplikacyjnego zamieszczonego w
serwisie muvac.com.
W odpowiednich polach Formularza Aplikacyjnego Uczestnik zobowiązany będzie zamieścić m.in.
następujące informacje i materiały:
a) wybrany program wykonań podczas wszystkich etapów Konkursu
b) nagranie kwalifikacyjne audio-wideo wybrane spośród utworów wskazanych w PROGRAMIE
Wymagania techniczne nagrania preselekcyjnego: kliknij
Warstwa wideo nagrania kwalifikacyjnego ma na celu potwierdzenie autentyczności wykonania na
etapie przyjmowania zgłoszeń Kandydatów i nie zostanie ona udostępniona Komisji Kwalifikacyjnej. W
celu zachowania bezstronnego przebiegu kwalifikacji, ocenie Komisji Kwalifikacyjnej podlegać będzie
wyłącznie zanonimizowana warstwa audio nagrań Kandydatów.
O zakwalifikowaniu do udziału w Konkursie każdy Uczestnik zostanie poinformowany najpóźniej do dnia
05.03.2024 r.
Uczestnicy zakwalifikowani do Konkursu wniosą opłatę wpisową w wysokości 150 EUR.
PRZEBIEG KONKURSU
Konkurs odbędzie się w trzech etapach:
a) Etap I: Uczestnik zaprezentuje utwory wskazane w PROGRAMIE. Program I Etapu
musi być wykonany z pamięci. Do etapu II Jury zakwalifikuje nie więcej niż 18
Uczestników.
b) Etap II: Uczestnik zaprezentuje utwory wskazane w PROGRAMIE. W II Etapie Wariacja
Sacherowska Witolda Lutosławskiego musi być wykonana z pamięci. Do etapu III
(Finału) Jury zakwalifikuje nie więcej niż 4 Uczestników.
c) Etap III / Finał: Uczestnik zaprezentuje dwa koncerty wiolonczelowe wybrane ze spisu
zamieszczonego w PROGRAMIE. Koncerty zostaną wykonane z towarzyszeniem
orkiestry symfonicznej. Wszystkie koncerty z wyjątkiem Koncertu na wiolonczelę i
orkiestrę Witolda Lutosławskiego muszą być wykonane z pamięci.
Organizator zatrudni akompaniatorów-pianistów. Będą oni nieodpłatnie do dyspozycji Uczestników.
Organizator przydziela akompaniatora każdemu z Uczestników na ich prośbę.
Organizator zatrudni akompaniatorów-wiolonczelistów do wykonania partii basowej w Sonatach Luigi
Boccheriniego w I etapie Konkursu. Będą oni nieodpłatnie do dyspozycji Uczestników. Organizator
przydziela akompaniatora każdemu z Uczestników.
Uczestnik może przyjechać z własnym pianistą i/lub wiolonczelistą, przy czym informacja ta musi być
podana przez Uczestnika w odpowiednim punkcie Formularza Zgłoszeniowego na etapie dokonywania
zgłoszenia do Konkursu. Organizator nie ponosi w takim przypadku kosztów zatrudnienia oraz innych
kosztów związanych z pobytem akompaniatora na Konkursie.
Organizator zapewnia wszystkim Uczestnikom jednakowe warunki ćwiczeń, prób i występów podczas
trwania każdego etapu Konkursu.
KOSZTY PODRÓŻY I ZAKWATEROWANIA
Uczestnicy i ich akompaniatorzy przyjeżdżają na Konkurs na koszt własny.
Podczas Konkursu Organizator nie zapewnia Uczestnikom i ich akompaniatorom zakwaterowania.
Uczestnicy proszeni są o sprawdzenie ewentualnej potrzeby posiadania wizy wjazdowej do Polski. W
przypadku takiej potrzeby Organizator dostarczy stosowne zaproszenie.
JURY KONKURSU
W Jury Konkursu, zasiądzie 5 polskich i 6 zagranicznych artystów muzyków. Przewodniczącym Jury
będzie profesor Krzysztof Jakowicz.
NAGRODY
Uczestnikom zostaną przyznane następujące nagrody główne:
I Nagroda – 20000 EUR
II Nagroda – 10000 EUR
III Nagroda – 5000 EUR
IV Nagroda – 2500 EUR
Oprócz nagród głównych, w Konkursie Jury może przyznać następujące specjalne nagrody
regulaminowe:
a) Nagrodę za wybitne wykonanie Koncertu Wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego w
wysokości 2000 EUR.
b) Nagrodę za wybitne wykonanie Wariacji Sacherowskej na wiolonczelę solo Witolda
Lutosławskiego w wysokości 1000 EUR.
c) Nagrodę za wybitne wykonanie Grave Witolda Lutosławskiego w wysokości 1000 EUR.
W Konkursie przyznane zostaną specjalne nagrody pozaregulaminowe, m.in. w formie koncertów w
instytucjach filharmonicznych, kulturalnych i artystycznych, jak również nagrody medialne, finansowe i
rzeczowe. Ostateczna lista tych nagród podana zostanie do wiadomości przed Konkursem.
KONTAKT
Bieżące informacje dotyczące Konkursu wraz z Regulaminem będą publikowane na stronie Konkursu
www.lutoslawski-cello.art.pl
Wszelkie pytania dotyczące Konkursu prosimy kierować na adres: lutoslawski@nimit.pl
PROGRAM
Część I
Program nagrania selekcyjnego
- Johann Sebastian Bach – Preludium z jednej z Suit na wiolonczelę solo (BWV 1007-1012)
- Witold Lutosławski – Wariacja Sacherowska na wiolonczelę solo
lub
Krzysztof Penderecki – Scherzo. Vivace z Suity na wiolonczelę solo
- Alfredo Piatti – jeden z Kaprysów op. 25 nr 2-12
lub
David Popper - jedna z Etiud, op. 73 nr 12, 15, 20, 29, 33
Część II
Program przesłuchań konkursowych - I etap
- Witold Lutosławski – Grave (PWM/Chester)
- Fryderyk Chopin – Largo z Sonaty g-moll na fortepian i wiolonczelę op. 65
- Johann Sebastian Bach – Allemande i Courante z wybranej suity wiolonczelowej (BWV 1007-1012)
- Luigi Boccherini – dowolna Sonata na wiolonczelę i basso continuo
(wybór należy do uczestnika Konkursu)
Organizator Konkursu zapewnia udział wiolonczelisty-akompaniatora. Uczestnik Konkursu może
również przyjechać ze swoim wiolonczelistą.
Program I etapu musi być wykonany z pamięci.
Część III
Program przesłuchań konkursowych - II etap
- Witold Lutosławski – Wariacja Sacherowska na wiolonczelę solo (PWM/Chester)
- i 3. Jeden utwór z grupy 2.A oraz jeden utwór z grupy 3.A lub jeden utwór z grupy 2. B oraz jeden
utwór 3. B
Całkowity czas trwania wybranych dwóch utworów nie powinien przekraczać 40 min
2.A
Ludwig van Beethoven – Sonata A-dur op. 69
Ludwig van Beethoven – Sonata C-dur op. 102 nr 1
Ludwig van Beethoven – Sonata D-dur op. 102 nr 2
Franz Schubert – Sonata a-moll “Arpeggione” D. 821
Fryderyk Chopin – Sonata g-moll na fortepian i wiolonczelę op. 65
Richard Strauss – Sonata F-dur op. 6
Johannes Brahms – Sonata F-dur op. 99
Johannes Brahms – Sonata D-dur op. 78
3.A
George Crumb – Sonata for Violoncello Solo
Henri Dutilleux – 3 Strophes sur le nom de Sacher
Andrzej Krzanowski – Relief V na wiolonczelę solo (1986) (PWM)
Krzysztof Penderecki – Divertimento na wiolonczelę solo (1994) (Schott)
Elliott Carter – Figment I
György Ligeti – Sonata na wiolonczelę solo
2.B
Benjamin Britten – Sonata C-dur na wiolonczelę i fortepian op. 65
Witold Szalonek – Sonata na wiolonczelę i fortepian (1958) (PWM)
Alfred Schnittke – Sonata na wiolonczelę i fortepian nr 1 (1978)
Francis Poulenc – Sonata na wiolonczelę i fortepian FP 143
Claude Debussy – Sonata d-moll L.135
3.B
Ludwig van Beethoven - 7 Wariacji Es-dur
Robert Schumann – Adagio i Allegro na wiolonczelę i fortepian op. 70
Robert Schumann – Fantasiestücke op. 73
Robert Schumann – Fünf Stücke im Volkston op. 102
Paul Hindemith – Phantasiestück H-dur op. 8 nr 2 z Trzech utworów na wiolonczelę i fortepian
Część IV
Program przesłuchań konkursowych - Finał
1.A
Witold Lutosławski – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę
1.B. Jeden z wybranych koncertów:
Carl Philippe Emanuel Bach – Koncert wiolonczelowy A-dur Wq 172, H 439
Joseph Haydn – Koncert wiolonczelowy C-dur Hob. VIIb/1
Joseph Haydn – Koncert wiolonczelowy D-dur Hob. VIIb/2
Wszystkie koncerty z wyjątkiem Koncertu na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego muszą być
wykonane z pamięci.