XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy
im. Witolda Lutosławskiego
Warszawa, 30 stycznia - 10 lutego 2018 r.

Akompaniatorzy

Pianiści
Wiolonczeliści
Agnieszka Kozło


Agnieszka
Kozło
Magdalena Bojanowicz


Magdalena
Bojanowicz
Radosław Kurek


Radosław
Kurek
Robert Dacko


Robert
Dacko
Dominik Zabłocki


Dominik
Zabłocki
Mikołaj Pałosz


Mikołaj
Pałosz

Magdalena Bojanowicz

Magdalena Bojanowicz jest laureatką Paszportu "Polityki" – nagrody tygodnika "Polityka" przyznawanej twórcom oraz kreatorom kultury. Zdobyła I nagrodę na 45. Międzynarodowym Konkursie Jeunesses Musicales w Belgradzie (2015), a także jest laureatką II nagrody i dwóch nagród specjalnych na VIII Międzynarodowym Konkursie im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli Andrzeja Bauera i Bartosza Koziaka oraz Universität der Künste w Berlinie w klasie Jensa Petera Maintza. Występowała m.in. w Tonhalle w Zürichu, Royal Festival Hall w Londynie, Kolarac w Belgradzie, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solistka współpracowała z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, NFM Orkiestra Leopoldinum, Sinfonietta Cracovia, AUKSO, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Belgrade Philharmonic Orchestra. Współpracuje jako solistka pod batutą takich dyrygentów jak: M. Caldi, G. Tchitchinadze, D. Smith, V. Schmidt-Gertenbach, R. Rivolta, M. Moś, M. Klauza, T. Wojciechowski, J. Kosek, M. Nesterowicz, P. Przytocki, W. Rodek, B. Suđić, B. Lack, E. Kovacic, J. Maria Florêncio. Brała udział w licznych festiwalach ogólnopolskich oraz międzynarodowych. Prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solistka oraz kameralistka w Polsce i za granicą.

Robert Dacko

Polski wiolonczelista, kameralista i solista. Laureat wielu konkursów muzyki kameralnej. Studiował grę na wiolonczeli w klasie prof. Andrzeja Bauera na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Robert jest członkiem Warszawskiej Grupy Cellonet z którą występował w wielu renomowanych salach koncertowych oraz na różnorodnych festiwalach krajowych i zagranicznych. Jako muzyk orkiestrowy w latach 2008 2014 pracował w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus. Współpracuje z orkiestrami Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, Filharmonia Bałtycka, Filharmonia Dolnośląska. Jako kameralista i koncertmistrz grupy wiolonczel zagrał ponad 100 koncertów poza granicami kraju: w USA, Japonii, Chinach, Tunezji, Francji, Niemczech, na Ukrainie i Słowacji. W 2017 roku rozpoczął współpracę z Baltic Neopolis Orchestra jako lider wiolonczel. Robert gra na instrumencie wykonanym przez Wojciecha Topę w 2006 roku.

Agnieszka Kozło

Agnieszka Kozło należy do grona najwszechstronniejszych polskich kameralistów. W 1996 roku wraz z Katarzyną Ewą Sokołowską założyła Ravel Piano Duo, w którym artystki zwyciężyły na konkursach w Marcopoulo (Grecja) 1996 i na XI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych w Jeseniku (Czechy) 1999 (gdzie również otrzymały nagrodę specjalną) a w 2002 zdobyły 2 nagrodę na konkursie „Premio Valentino Bucchi” w Rzymie. Finalistki konkursów w Caltanissetcie (Sycylia) 2001 i w San Marino w 2004 r.

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F.Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Profesor Bronisławy Kawalla oraz w klasie kameralistyki Profesor Mai Nosowskiej. Również w warszawskiej uczelni odbyła studia podyplomowe pod kierunkiem Profesora Jana Ekiera a następnie, w latach 2001-2005 w Ravel Piano Duo kontynuowała naukę na studiach podyplomowych w Hochschule fűr Musik und Theater w Rostocku (Niemcy) w klasie mistrzowskiej duetu Hansa-Petera Stenzl i Volkera Stenzl. W 2005 roku duet ukończył studia koncertowe (Konzertexam) z najwyższym odznaczeniem.

Agnieszka Kozło od lat współpracuje z wiolonczelistami, partnerując m.in. Andrzejowi Bauerowi, Piotrowi Hausenplasowi, Tomaszowi Strahlowi, Bartoszowi Koziakowi. Zajmuje się również pracą pedagogiczną i wraz z profesorami warszawskiej Akademii przygotowuje młodych wiolonczelistów do udziału w największych konkursach wiolonczelowych m.in. konkursy im. P.Czajkowskiego w Moskwie,W. Lutosławskiego w Warszawie (gdzie od 2003 roku jest pianistą konkursu), D. Danczowskiego w Poznaniu, Isang Yuna w Tongyeong w Korei, Praska Wiosna. Wielokrotnie otrzymywała nagrodę dla najlepszego pianisty konkursu. Współpracuje również ze znakomitymi artystami na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Polsce i za granicą (prof.: Kazimierz Michalik, Natalia Szachowska, Daniel Veis, Tsuyoshi Tsutsumi, Jens Peter Maintz, Catalin Ilea, Roman Jabłoński, Magdalena Rezler – Niesiołowska, Tomasz Tomaszewski).

Artystka koncertowała m.in. w Niemczech, Rosji, Izraelu, Japonii, Szwajcarii, Hiszpanii, Czechach, Grecji, Islandii, Chinach, Wielkiej Brytanii, we Włoszech oraz w Filharmonii Narodowej czy Studio im. Witolda Lutosławskiego w Polsce. Dokonała szeregu nagrań dla Polskiego Radia, w Ravel Piano Duo wydała płytę z muzyką francuską na 4 ręce, natomiast kolejna płyta z udziałem Ravel Piano Duo zawierająca utwory Brahmsa na chór kameralny i duet fortepianowy została uhonorowana prestiżową nagrodą Akademii Fonograficznej “Fryderyk 2005”. W 2015 roku ukazała się pierwsza płyta z serii Polski Kalejdoskop z muzyka polską na 4 ręce, która również zyskała aplauz krytyków i otrzymała nagrodę” Fryderyk 2016”.

W roku 2011 Agnieszka Kozło uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych.

Radosław Kurek

Od zdobycia wyróżnienia The Bridget Doolan Prize za najlepsze wykonanie utworu W. A. Mozarta na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Dublinie w 2012 roku oraz zwycięstwa XV Międzynarodowego Konkursu im. J. Brahmsa w austriackim Pörtschach w 2008 roku (wraz z wiolonczelistą Georgyim Lomakovem), Radosław Kurek intensywnie pracuje nad poszerzaniem swojego repertuaru. Stale doskonali wysokie umiejętności na polu interpretacji muzyki kameralnej i dzieli się swoją wrażliwością z publicznością wykonując muzykę od klasycyzmu do współczesności na starannie przemyślanych recitalach solistycznych.

Owocem wielu muzycznych spotkań pianisty są nagrania dla takich wytwórni płytowych jak niemiecka GENUINE Classics, Bayerischer Rundfunk, ANAGRAM, DUX, Soliton czy BeArTon.

Artysta uczestniczył w wielu prestiżowych wydarzeniach muzycznych, występując zarówno jako solista jak i kameralista w Europie, Ameryce, Azji oraz Afryce. Grywał między innymi z orkiestrami Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia” oraz Capellą Bygdostiensis pod dyrekcją wielu znakomitości dyrygenckich takich jak Jacek Kaspszyk, Jose Maria Florencio, Michał Nesterowicz czy Jakub Chrenowicz.

Radosław Kurek ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń pozostając jej asystentem w latach 2008-2009. Od jesieni 2009 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta. Tam też w 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.

Mikołaj Pałosz

Mikołaj Pałosz, niezależny wiolonczelista, improwizator i kompozytor, specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i awangardowej. Studiował na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jest zdobywcą nagród na międzynarodowych konkursach muzycznych, m.in. Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie oraz Konkursie Wiolonczelowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Występuje m.in. na festiwalach Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Festiwalu Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza, Audio Art i Ad Libitum. Jest stałym członkiem Warszawskiej Grupy Cellonet oraz Chain Ensemble. Jako członek zespołu wiolonczelowego Conjunto Ibérico, z siedzibą w Holandii, w latach 1998-2008 koncertował w Europie, Brazylii, Meksyku i USA. Jego solowa płyta Cellovator ukazała się w 2008 r. W ramach stypendiów twórczych M. st. Warszawy i Ministra KiDN stworzył zbiór etiud na wiolonczelę solo Pretudes (2012) oraz kompozycje audiowizualne Dłubak Soundsystem (2012) i AVC (2016). Mikołaj Pałosz, inicjuje powstawanie nowych dzieł i jest wykonawcą wielu premier, w tym utworów jemu dedykowanych.

Dariusz Przybylski

Dariusz Przybylski (*1984), kompozytor i organista. Autor oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. Kompozycję studiował u prof. Marcina Błażewicza, prof. Yorka Höllera i prof. Wolfganga Rihma, organy u prof. Andrzeja Chorosińskiego i prof. Johannesa Gefferta. W roku 2010 uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie wykłada. Prowadził wykłady gościnne w Rzymie, Stambule i Moskwie, a w roku akademickim 2010/11 klasę kompozycji w Keimyung University w Daegu, Korea Południowa. Stypendysta m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DAAD, Fundacji Deutsche Bank w programie Akademie Musiktheater heute, Internationale Ensemble Modern Akademie 2012/13, Kunststiftung NRW 2013. W latach 2007-2010 był objęty 4-letnim programem promocyjnym "Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi" Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Laureat międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich. Composer in residence podczas "kofomi" Composers’ Forum w Mittersill 2009 (Austria), International Composers’ Academy Bad Ischl 2010 (Austria), Scratch Cantatas Festival in 2012 Niznhyi Novgorod (Rosja), 2012/13 Vocalensemble Phoenix16 – Berlin. Jest członkiem ZKP, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej oraz ZAiKS. Wydawcą utworów Dariusza Przybylskiego jest Verlag Neue Musik w Berlinie.

Dominik Zabłocki

Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. im. W. Lutosławskiego w Nysie w klasie fortepianu mgr Lucyny Dąbrowskiej. Następnie kształcił się w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Studia w zakresie gry na fortepianie odbył pod kierunkiem prof. Elżbiety Tarnawskiej. W ramach studiów pianistycznych zajęcia z kameralistyki fortepianowej realizował w klasie prof. Jerzego Marchwińskiego oraz prof. Mai Nosowskiej. Dodatkowo kształcił się w grze na organach pod kierunkiem prof. Piotra Wilczyńskiego. Ukończył studia podyplomowe w zakresie kameralistyki fortepianowej w klasie prof. Mai Nosowskiej.

Biorąc udział w mistrzowskich kursach pianistycznych i kameralnych pracował pod kierunkiem takich artystów jak: Emanuel Ax, Andrzej Bauer, Christiane Edinger, Paul Gulda, Tomasz Herbut, Piotr Janosik, Szymon Krzeszowiec, Aleksiej Orłowiecki, Alicja Paleta-Bugaj, Wiesław Rekucki, Einar Steen-Nøkleberg, Jerzy Sterczyński, Andrzej Tatarski, Roman Totenberg, Waldemar Wojtal.

Uczestnicząc w konkursach zdobył m.in. następujące nagrody: III nagroda na XV Międzynarodowym Międzyuczelnianym Konkursie Zespołów Kameralnych im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2004r.); II nagroda (I nie przyznano) na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Koninie (2000r.); IV miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Fortepianu Szkół Muzycznych II stopnia w Warszawie (2000r.); II nagroda na Śląskim Konkursie Pianistycznym w Zabrzu (1997r.).

Współpracuje z Międzynarodowym Kursem Muzycznym im. Jerzego Hellera w Opolu oraz z Międzynarodową Akademią Muzyczną w Bałoszycach. Jest nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. W. Lutosławskiego w Nysie oraz Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Jerzego Hellera w Głuchołazach.